5.5 miljarder i svensk spelreklam

5.5 miljarder i svensk spelreklam

Du har säkert sett en hel del reklam för olika spel, särskilt nätspel, det senaste året. Enligt Sifo, ett marknadsundersökningsföretag, uppgick investeringarna i svensk spelreklam till 5,5 miljarder kronor år 2017. Detta är en ökning med 43% jämfört med året innan. Det är uppenbart att spelbolagen satsar hårt på att locka till sig fler kunder, och för att klara sig på den allt större växande spelmarknaden. Konkurrensen inom nätspel är stor och aldrig förr har vi sett så många kändisar göra reklam för spelbolagen i svensk media. En annan förklaring till den stora ökningen i spelreklam tillskrivs omregleringen av den svenska spelmarknaden som kommer att ske 2019. Något som bland annat innebär att spelmarknaden öppnas upp även för privata aktörer, att alla spelbolag som verkar i Sverige måste ha en godkänd licens, samt betala svensk skatt.

  • 5,5 miljarder investerade spelbolagen i reklam 2017 – en ökning med 43%
  • Kändisar gör reklam för spelbolagen
  • 2019 inträder en ny lag om spelreglering
  • Olicensierade spelbolag stängs ute från svensk spelmarknad
  • Ökad trygghet för den enskilda spelaren

5,5 miljarder investerat i reklam

Spelbolagen ökade sin investering i spelreklam till en hisnande totalsumma av 5,5 miljarder kronor. De har fokuserat mycket på TV- och internetreklam. Reklamen innehåller ofta kändisar och lockerbjudanden, många gånger med så kallade free spins. I många fall vill de också visa att de är specialiserade på till exempel en viss sorts spelare: kvinnor, hårdrockare eller sportfans är några av de grupper som reklamen inriktat sig specifikt på. Detta är en smart strategi att locka till sig spelare med, då Lotteriinspektionen visat att manliga och kvinnliga spelare är benägna att spela olika. Lotteriinspektionen har också visat att antalet nätcasinon ökat markant de senaste 10 åren, och att under första kvartalet 2018 ökade spel utan svenskt tillstånd med över 15% i Sverige. Dessa är också ett par av de orsaker varför regeringen infört en ny spelregleringslag som ska kontrollera spelaktörer på den svenska marknaden med start 2019. Lagen kommer att slå särskilt hårt åt de som inte har tillstånd för spel i Sverige.

Pokermarkörer spelkort och tärningar

Den nya spelregleringslagen gör att alla spelbolag aktiva på den svenska marknaden ska ha tillstånd och licenser godkända på den svenska marknaden. Enligt Lotteriinspektionen är en stor andel spelaktörer utan licens i dagsläget och detta äventyrar spelarens säkerhet. Både när det gäller de insatta pengarna, vinstpengar och risken för spelberoende. Denna nya reglering leder till att många bolag som nu ökat på senare år kommer att antingen helt försvinna, eller få höja sin standard och söka godkänd licens. Något som blir kostsamt för bolagen. Samtidigt införs också en svensk spelskatt på 18% vilket gör att det blir dyrare för spelbolagen än vad det hittills varit i Sverige. Det här är något som sammantaget gör att de stora spelbolagen med godkända licenser kapprustar för att locka till sig så många nya, trogna kunder som möjligt. De stora spelbolagen vill alltså ytterligare öka sin spelarbas, och sina intäkter, innan den nya lagen träder i kraft. Något vi sett mycket av på senare tid är kändisar som lockar spelare till olika spelbolag.

Kändisar som gör spelreklam

Ett välkänt marknadsföringsknep är att använda kändisar, eller kändisars röster och namn i reklam för att locka till sig mera kunder. En av de första svenska kändisar som gjorde detta och blev uppmärksammad var Dogge Doggelito som gjorde reklam för ”cykel-på-köpet”. Det här är något som även spelbolagen har tagit fasta på och vi har sett både svenska kändisar såsom Mikael Persbrandt, Filip & Fredrik och Zlatan göra reklam. Vi har även fått se internationella kändisar i svensk reklam, till exempel Ozzy Osbourne som gör reklam för ett så kallad hårdrockscasino. kändisar tjänar mycket pengar på att göra spelreklam och det är knappast en hemlighet. Det är hit mycket av spelbolagens reklaminvesteringar på 5,5 miljarder kronor har gått till. Internationellt är siffran närmare 50 miljoner dollar per år. Förutom att spelbolagen hoppas att locka till sig spelare och öka sina intäkter ytterligare, så är detta något som verkligen ger klirr i kassan för kändisarna.

Zlatan Ibrahimovic ska enligt nyhetssajten Breakit ha fått en ersättning värde kring 100 miljoner kronor för att göra reklam för ett spelbolag under fotbolls-VM 2018. Denna reklamkampanj blev mycket uppmärksammad både internationellt och på svenskt håll. Både för de vassa pikar som reklamen gav till det svenska fotbollslandslagets förbundskapten, men också för att många ansåg att Zlatan gjorde fel som sålde sig till ett spelbolag och därmed ökade risken för att människor skulle hamna i spelberoende och misär. Det är nämligen inte länge sedan som det ansågs väldigt fult att göra reklam för spelbolag som kändis. Det ansågs att man hade sålt ut sig, och att man var desperat efter pengar. Kritiken mot just Zlatan blev extra hård då många ansåg att han inte var i behov av mera pengar, och därmed borde ha avstått från att ha gjort reklamen. Attityden kring spelreklam har dock ändrats på senare år och numera är det mera okej att som kändis göra reklam för spelbolag.

Spelreklamen lockar spelare med lockbeten

Spelreklamen som vi så ofta ser handlar ju om att locka spelare. Att locka spelare handlar förutom om att ha ett starkt varumärke, som kanske frontas av kända idrottsstjärnor, artister och skådespelare, ofta om att ha bra erbjudanden. Många gånger används lockbeten som handlar om att man får bonusar på den insättning man gör, så länge man sätter in en viss lägstasumma. free spins utan krav på att behöva omsätta pengarna är också ett allt vanligare lockbete. Att slippa behöva omsätta pengarna innan man kan plocka ut vinsten är väldigt eftertraktat av spelarna, och de spelbolag som erbjuder detta lockar lätt till sig nya spelare. Eftersom spelreklamen har blivit allt aggressivare med sina erbjudanden behövs också bättre skydd för konsumenten, så att denne skyddas mot att hamna i ett spelberoende, där man jagar lätta lockbeten och sedan fastnar och förlorar stora summor pengar. I och med den nya spelregleringen kommer nya krav och satsningar på just detta att införas, för att trygga spelaren ytterligare.

Man med skägg håller i en bunt pengar

Marknadsföring och politik bakom investeringar

Vi kan se att förklaringen till att vi ser så mycket mer spelreklam på sistone, och så många fler kändisar som gör sådan reklam, beror på en kapprustning inför den spelreglering som införs år 2019. Att spelbolagen helt plötsligt ökade sin investering i reklam med 43% från året innan är alltså ingen slump, utan en medveten marknadsföringsstrategi för att förbereda sig inför de nya regler som kommer. Det är väldigt många år sedan Sverige hade en omreglering av spelmarknaden och nu kommer den nya regleringen att tillåta privata aktörer komma in på marknaden, men samtidigt kommer skyddet för spelarna att höjas, och staten kommer att kräva en del av den enorma vinstkaka som spelbolagen varje år gör på spel. Framöver kommer vi troligen se fler seriösa spelbolag erbjuda allt bättre välkomsterbjudanden till spelare – allt för att få en trogen och nöjd kundbas.